Apikal Rezeksiyon (Apikoektomi) nedir?

Apikal rezeksiyon çocuklar ve yetişkinlerde konvansiyonel kanal tedavisi ile tedavi edilemeyen dişlerin kök uçlarının kesilerek kapatılmasını içeren minör bir cerrahi prosedürdür.

Kanal tedavisi neden başarısız olmasının sebepleri nelerdir? Apikal rezeksiyonun uygulanma sebepleri nelerdir?

Kök kanallarının yeniden enfekte olmasının birçok sebebi vardır;

Yeni ya da yeniden oluşan diş çürüğü, kök ucunda kök kanalından çıkan ve farkedilemeyen ekstra yan kanalların enfeksiyonu ya da sıklıkla travma ya da yaş ile birlikte görülen kanalların kalsifiye olması nedeniyle kanalların tam olarak temizlenememesidir. Bu gibi durumlarda, eğer dişler kaplamalı ya da postlu ise protezi sökmenin dişe daha çok zarar vereceği durumlarda kanal tedavisini yenilemek yerine apikal rezeksiyon işlemi yapmak tercih edilebilir. Ayrıca kök ucunda meydana gelen kist ya da enfekte dokular tekrarlanan kanal tedavisi işlemi ile tedavi olamayacak boyutta ise tercih söz konusudur.

Apikal rezeksiyon işlemi nasıl yapılır?

Bir cerrahi prosedür olan bu işlem, öncelikle ilgili alan lokal anestezi ile tamamen uyuştuktan sonra diş kök seviyesinden diş etine uygulanan küçük bir kesi ile enfekte kök ucu dokularına ulaşılarak yapılır. Bu şekilde kök ucundaki enfekte dokular temizlenir ve aynı zamanda birkaç milimetrelik enfekte kök ucu kesilerek uzaklaştırılır. Sonrasında kök ucuna oldukça küçük bir dolgu kanal dolgusunu kapatmak ve daha ileri enfeksiyonu önlemek amacıyla yerleştirilir. Eğer gerekli ise ve enfeksiyon kronikleşmiş ise ilgili bölgeye kemik greftlemesi de yapılabilir. İyileşme amacıyla bölge dikilerek kapatılır.

İşlemden sonra iyileşme süreci nasıl olur?

Birçok hasta ertesi gün normal aktivitelerine devam edebilir. Ancak iyileşme döneminde ağrı ve şişlik görülmesi beklenebilir. Operasyon sonrası önerileri takip etmek ve reçete edilen medikasyonu ihmal etmemek uygun bir iyileşme için yeterli olacaktır.