Diş İmplantı ve implant cerrahisi nedir?

Diş implantı eksik dişlerin tedavisinde kullanılan titanyum alaşımı olan bir vidadır. İmplant cerrahisi, kaybedilmiş ya da çekilmesi planlanan dişin yerine gerek estetik gerekse fonksiyonel açıdan doğal dişin yerini tutabilecek bir protez diş yapılabilmesi için dental implantın kemik içerisinde yerleştirilmesini içeren bir cerrahi uygulamadır.

Diş implantı cerrahisinin prosedürü hangi implantın uygulanacağına ve çene kemiğinin mevcut durumuna göre değişir ve birden çok operasyonu içerebilir. Buradaki temel amaç, implantın üzerine gelecek dişleri implantınızın taşıyabilmesi için oldukça sağlam bir temel oluşturmaktır. Bu iyileşme süreci cerrahi uygulamanın konseptine göre 2-8 aylık bir zaman dilimini gerektirmektedir. İşlemden önce yapılan detaylı klinik ve radyografik muayene sonucunda bu süre belirlenebilir.

İmplant cerrahisinin riskleri nelerdir?

Bütün cerrahi operasyonlarda olduğu gibi, dental implant cerrahisi de komplikasyon denilen bazı riskleri barındırmaktadır. Bu problemler oldukça seyrek olmakla birlikte, meydana geldiklerinde kolaylıkla tedavi edilebilirler. Bu riskler; enfeksiyon, yumuşak doku travmaları, ilgili bölgeye komşu dişlerin ya da damarsal yapıların zarar görmesi, ağrı, uyuşukluk ya da karıncalanma duyusuna sebep olabilecek bir sinir hasarı, çenede çatlak ya da kırık oluşumu, üst çeneye yapılan dental implant uygulamasında implantın sinüs boşluğu ile ilişkide olması nedeniyle meydana gelen sinüzit benzeri semptomlar, implantın burun ya da sinüs boşluğuna doğru yer değiştirmesi gibi hafiften şiddetliye meydana gelen komplikasyonlardır.

Dental implant tedavisinin aşamaları nelerdir?

Dental implant tedavisi birçok aşamayı içermektedir, bunların en başında detaylı bir muayene ve planlamadan sonra çekilmesi gereken dişlerin çekimi, eğer diş çekimiyle aynı anda uygulanamayacak ise bir sonraki implant cerrahisi seansından önce çene kemiğinin cerrahi öncesi hazır hale getirilmesi (gerekli olduğu durumda kemik greftleri ile desteklenmesi), implantın yerleştirilmesi, kemik iyileşmesi süreci, implantın üzerine diş eti şekillendirici iyileşme başlığı takılması, yumuşak doku iyileşmesi, diş abutmentı yerleştirilmesi (üst yapı başlangıcı) ve ölçü alınması ve son olarak protez dişin takılmasıdır. Bu süreç başlangıçtan bitişe kadar 3-9 ay kadar sürebilir. Bu sürecin büyük bir kısmı implantın etrafında yeni kemik oluşumunu sağlayacak iyileşmeyi beklemekle geçmektedir . Hastanın durumuna göre farklı bir cerrahi prosedür ya da biyolojik materyal uygulamaları gibi bazı aşamaların kombine edilmesi iyileşme sürecini uzatan faktördür.

Diş implantlarının ömrü ne kadardır?

Diş implantları uygun bakım (diş fırçalama ve diş ipi kullanımı) ve 6 aylık kontrol randevuları ile ağızda uzun yıllar boyunca kalabilir. İmplant üstü kron kaplama ya da köprüler ise aşınma ve yıpranmaya bağlı olarak mükemmel bir ağız hijyeni ve dikkatli kullanımda ortalama 10-15 yıl kadar ağızda kalabilir. İmplantların ağız içerisindeki pozisyonu da implant ömrünü etkileyen faktörlerden biridir. Arka bölgedeki implantların ömrü çiğneme kuvvetlerine bağlı olarak ön bölge implantlarına göre daha hızlı tükenebilir. “The Association of Dental Implantology” dergisinin de belirttiği gibi, “implantlar doğal dişlerinizin mevcudiyeti kadar bir sürede ağızda kalabilir”

Diş implantlarına alternatif tedaviler nelerdir?

Diş implantı hastalar ve hekimler tarafından tercih edilen eksik dişin yerine kalıcı olarak bir çözüm sağlayan bir tedavi yöntemidir. Doğal dişin yerini tamamen tutar ve total damak protezler gibi hareket etmeden oldukça stabil şekilde çiğnemeyi sağlar. Köprü protezlere göre ise komşuluğundaki dişleri kesip küçültmek gerekmediği için sağlam dişlerinizi koruyarak diş eksikliğini tedavi etmemizi sağlar.

Diş implant tedavisi için doğru yaş nedir?

Bu tedavi için bir üst limit yaş yoktur. Birçok vakada, sağlıklı ve diş çekimi gibi rutin cerrahi prosedürlerin uygulanabildiği bir bireyseniz tedavi için uygun bir bireysiniz. İyi bir ağız hijyenine sahip olmak, sigara içmemek, sağlıklı dişetleri, çene kemiklerinin uygunluğu ise tedavinin başarıya ulaşmasına yardımcı olacaktır. Yaş ise bu başarıyı etkileyen kriterlerden biri değildir. İleri yaştaki sağlıklı bireylere uygulanan dental implantların başarı ihtimali genç hastalarla aynıdır. İleri yaşta da olsa yaşam kalitesini belirleyen konuşma, yemek yeme ve gülümseme eylemlerinden kimse mahrum kalmamalıdır.

Dental implant tedavisi için uygun bir birey miyim?

Ağız hijyeniniz iyi ve iyi bir plak kontrolünüz varsa, mevcut aşırı çürük dişler ya da çözülmemiş bir dişeti probleminiz yoksa, ağır sigara tiryakisi değilseniz, kontrol altında olmayan sistemik bir hastalığınız (kontrolsüz diabet, kanama zamanının uzunluğu, kanser, osteoporozda kullanılan zoledronik asit ya da denosumab ilaçları kullanımı vb) yoksa, 18 yaşından küçük (çene gelişiminin devam etmesi nedeniyle) değilseniz dental implant tedavisi için oldukça uygun bir bireysiniz.

Dental implant tedavisi süresince eski protezlerimi geçici olarak kullanabilir miyim?

İmplant tedavisi süresince geçici bir protez yapılabilir. Bu geçici protezler diş çekilmeden cerrahi işlem öncesinde yapılabilir. Cerrahi sonrasında ise yeni bir tek diş kaplama ya da köprü protez geçici protez ön bölgeye implant üstüne uygulanabilir. Böylece estetik anlamda hasta mağduriyeti önlenmiş olup aynı zamanda dişeti şekillendirmesi yapılabilir. Eğer mevcutta tek diş kaplama, köprü protez ya da hareketli bir damak protez var ise yine aynı şekilde uyumlama yapılıp kullanılabilir. İyileşme süresince dişeti yeniden şekilleneceği için final protezler iyileşme sonunda ölçü alınarak yapılabilir.