Ortognatik cerrahi nedir?

Ortognatik cerrahi, çene kemiklerinin düzensiz büyümesi sonucunda meydana gelen kapanış ve fonksiyon bozukluklarını düzeltmeyi sağlayan cerrahi operasyonlardır. Bu cerrahi düzeltmeler aynı zamanda estetik görünümü de iyileştirmeyi sağlar.

Ortognatik cerrahi prosedürlerin kimlere uygulanması gerekir?

Ortognatik cerrahi sadece ortodonti ile düzeltilemeyen kapanış bozukluklarında endikedir. Birçok vakada ortodontik tedavi; cerrahi öncesinde, cerrahi sırasında ve cerrahi sonrasında ideal kapanışın sağlanabilmesi için dişlerin doğru pozisyonlanması elde edilinceye kadar uygulanmaktadır. Ortodonti uzmanı diş hekimi ile ağız diş ve çene cerrahisi uzmanı diş hekiminin birlikte planlayıp uyguladığı multidisipliner bir tedavidir.

Ortognatik cerrahi tedavisinin sağladığı sonuçlar nelerdir?

Isırma ve çiğneme fonksiyonunu kolaylaştırma ve performansını artırma, yutkunma ya da konuşma fonksiyonundaki problemleri düzeltme, dişlerdeki aşırı yıpranma ve yıkımı minimize etme, arka dişler temas ederken ön dişlerin birbirine temas etmemesi (diğer adıyla açık kapanış) tedavisi, çapraz kapanışın da eşlik edebildiği fasiyal asimetri tedavisi, alt ve üst dudakların rahatlıkla tam kapanmasını sağlama, çene eklemi ve diğer çene kapanış bozukluklarının neden olduğu ağrıyı rahatlatma, gelişimsel defektlerin ya da yüz yaralanmalarının tedavi edilmesi, obstrüktif uyku apnesinde belirgin rahatlama gibi olumlu sonuçlar elde etmemizi sağlar.

Ortognatik cerrahinin riskleri nelerdir? Cerrahi operasyon sonrasında yaşanabilecek durumlar nelerdir?

Ortognatik cerrahi sırasında ya da sonrasında meydana gelebilecek komplikasyonların büyük kısmı önlenebilir olmakla beraber, ortodonti ile ağız diş ve çene cerrahisi uzmanlarının multidisipliner işbirliği ile oldukça güvenli bir cerrahi prosedür haline gelmektedir.

Bu riskler; kan kaybı, enfeksiyon, sinir yaralanması, çene kırığı, çenenin orijinal pozisyonuna doğru geri hareketi, çene eklem ağrısı ya da ideal kapanışın sağlanamaması problemi, daha ileri cerrahi prosedürler için ihtiyaç doğması, cerrahi uygulamanın yapıldığı bölgedeki dişlerde kanal tedavisi yapma ihtiyacı gibi komplikasyonlardır.

Cerrahi sonrasında ağrı ve şişlik, yemek yemede oluşan zorluk nedeniyle diyetisyen konsültasyonu ile besin desteği alınması ve yüzdeki yeni görünüme alışma periyodu yaşanabilir.

Ortognatik cerrahide tedavi süreci nasıl olmaktadır?

Birçok vakada (önce cerrahi vakalar hariç), ortodontist cerrahi öncesinde dişlere braket yerleştirir ve braketler genellikle 12den 18 aya kadar cerrahi sonrasında dişlerin geleceği ideal pozisyona göre kuvvet verir. Ortodontist ile çene cerrahı multidisipliner bir yaklaşımla radyografik görüntülemeleri, vaka fotoğraflarını ve modelini birlikte inceleyip tedavi planını oluşturur.

Ortognatik cerrahi genel anestezi altında yapılan bir operasyondur. Hastane ortamında ameliyathane şartlarında uygulanır ve genellikle 1-3 gün arasında yatış gerektirir. Operasyon

sadece üst çene, alt çene, çene ucu ya da bunlardan ikisi veya üçünün kombinasyonu ile uygulanır. Cerrahi sonrasında oral hijyen ve operasyon sonrası önerilere dikkat edilmesi durumunda iyileşme 6 hafta sonra kısmen gerçekleşir. Ancak tam iyileşme 12 haftayı bulabilir. 6. Hafta itibariyle ortodontist braket ve teller ile dişleri düzeltme aşamasını bitirmiş olur. Ortodontik tedavi süreci, cerrahi aşama dahil, birkaç yılı bulabilir. Braketler söküldükten sonra uygulanan tedavinin sürdürülebilirliği için sabitleyici apareyler verilmektedir.