Dental Kistler ve Tedavileri

Dental kist nedir?

Dental kistler sıklıkla problemli bir diş ya da sıkıntılı dişeti dokularından meydana gelmektedir. Bu küçük sıvı dolu cepler enfekte materyal içerebilir. Dental kistler ölü ya da enfekte diş köklerinin etrafında, dişeti içerisinde, gömülü yirmi yaş dişi etrafında, maksiller sinüs içerisinde ya da çene kemiği içerisinde yerleşim gösterirler.

Oral kist nedir?

Oral kist ağız içerisinde meydana gelen küçük tipte büyümelerdir. Bu oral kistler bazen mukosel ya da mukoz retansiyon kistleri olarak da adlandırılır. Mukoza kesesi mavimsi ve saydamdır, berrak sıvı içerir. Birçok vakada oral kistler olağandışı hissettirebilir ancak zararsızdır.

Oral kistler en sık dudak içlerinde görülür ancak yanak içleri, ağız tabanı, dil ve damak mukozasında ve hatta piercing etrafında da görülebilir.

Çenelerde görülen kistlerin tedavisi gerekli midir? Tedavisi nasıl yapılır?

Oral kistler denen mukoza kistleri genellikle kendiliğinden kaybolur ancak büyük boyutlu ve rahatsızlık veren ya da çiğnemeye engel olan mukus retansiyon kistleri cerrahi tedavi gerektirebilir. Enfeksiyona bağlı ya da gelişimsel olarak çene kemiği içerisinde oluşan ve semptomatik kistler ise mutlaka tedavi edilmelidir. Tedavisi yapılmayan kistlerde belirtiler gözardı edilip ihmal edildiğinde ağrı, şişlik, abse oluşumu, enfeksiyonun ilerlemesiyle tüm vücutta ilerleyen belirtiler meydana gelebilir. Bunun dışında nadir olmakla birlikte büyük boyutlara ulaşan kistlerde sinüs boşluğu ya da sinire bası yapması sonucunda uyuşukluk (parestezi) ya da burun tıkanıklığı geniz akıntısı geçmeyen baş ağrıları gibi kronik sinüzit belirtileri meydana gelebilir.

Kist tedavisi kistin lokal ya da genel anestezi altında tamamen çıkarılması şeklinde yapılmaktadır. Ancak bazı durumlarda özellikle kist çok büyük boyutlarda ve anatomik oluşumlara yakın ise öncelikle üzerinin açılıp küçültülüp daha sonrasında çıkarılması şeklinde bir tedavi protokolü de düşünülebilir.

Çene kistleri tedavi sonucunda yeniden oluşur mu?

Enfeksiyon kaynaklı kistlerin uygun şekilde yapılmış operasyonlarında rekürrens (tekrarlama) ihtimali oldukça düşüktür. Patolojik inceleme sonucunda tekrarlama ihtimali ortaya çıkabilen gelişimsel kaynaklı kistlerin tedavilerinden sonra ise mutlaka yılda 1 kontrol filmi ile takip edilmesi uygun olacaktır.